trexi yazdı: ↑09 Eki 2025 14:36
Biraz daha detay verir misin hocam tam olarak bu nerenin modellemesi
Selamlar,
Bu resimde gördüğünüz Sultanahmet Camii modelimiz. Oyunun base map'ini Sultanahmet ve Ayasofya'dan başlatıyor olacağız. Bu da ilk büyük assetimiz. Henüz işi bitmedi. Ancak ciddi bir yol katettik diyebiliriz.
Bir diğer başlıkta yazdığınız konuyla ilgili olarak şunu söyleyebilirim. Bir oyun yapmak bir kenara, bir MMORPG oyunu yapmak cidden meşakkatli bir iş. Online tabanlı olması kod yükünü arttırdığı gibi ciddi bir teknik altyapı da gerektiriyor. Oyunu oynanabilir bir hale getirdiniz, yerel ağınızda çalıştırdınız diyelim. Bunu bir de bir server'a yüklemeli, güvenliği elden bırakmamalı ve oyunu ayağa kaldırmalısınız. Yalnızca server maliyetleri, 270 bin oyuncu için aylık 1 milyon tl civarında (üstelik bu minimum). Yani tüm teknik taraflar halledildiği takdirde dahi ciddi bir maddiyat da gerekli. (270 bin oyuncu Mevlüt Dinç abimizin bir demecinde belirttiği oyuncu sayısı idi bir zamanlar.)
Bu nedenle bizden önce bu işe kalkışan ve vazgeçmek durumunda kalan arkadaşlarımızı çok iyi anlıyoruz. Fakat şunu da belirtmek gerekir ki böyle bir oyun için günümüzde yapay zeka desteği ile yıllar alacak bir süreç değil artık. Umuyoruz ki bir hüsran yerine bu kez bir zaferle bu işin altından kalkacağız.
Önceki konuya gönderdiğiniz mesajı ve bu başlığı da okuyunca epeyce araştırma yapmış ve ardından işe koyulmuşsunuz izlenimine vardım. Dolayısıyla sizi ciddi gördüğüm için ben de bir şeyler yazmak istedim.
MMORPG türü sizin de söylediğiniz üzere yapması ve sürdürmesi en zor oyun projelerinden biri, belki de doğrudan en zoru. Bunun birçok sebebi var, bir sebebine de değinmişsiniz. Diğer önemli sebebi ise kârlılık. Geçtiğimiz yıllarda, İKV ekibinden çeşitli isimlerin verdikleri demeçlerde bu konuya değindiklerine defalarca şahit olmuştum. İKV'nin ilk birkaç yıl hiçbir şey kazandırmadığından bahsetmişlerdi. Elbette günümüzde sektör dinamikleri daha farklı işliyor, reklam süreçleri proje yayınlanmadan çok daha önce başlatılıyor ve gelişen araçlar sayesinde reklamları hedef kitleye sunabilmek daha mümkün oluyor. Yine de hyper-casuallerin, idle clickerların çokça popüler olduğu, kimsenin oynadığı oyuna uzun süre emek vermek istemediği bir dönemdeyiz. Elbette MMORPG kitlesi her zaman mevcut fakat eski popülerliği olmadığı da aşikar. Dolayısıyla bu şartlar altında projeden kâr etmek de daha zor. Projeden kâr edemeyince de projeyi sürdürmek imkansız.
Yukarıda yazdıklarımı olumsuz veya karşıt görüş olarak algılamayın. Sadece sizin için erken uyarı sistemi vazifesi görmek istedim. Belki de bunları siz çoktan düşünmüş ve ona göre önlemlerinizi almışsınızdır.
Başarılar dilerim.
Bitmez görünen mücadelede bir adım daha ilerlemek için... Tılmesa
Önceki konuya gönderdiğiniz mesajı ve bu başlığı da okuyunca epeyce araştırma yapmış ve ardından işe koyulmuşsunuz izlenimine vardım. Dolayısıyla sizi ciddi gördüğüm için ben de bir şeyler yazmak istedim.
MMORPG türü sizin de söylediğiniz üzere yapması ve sürdürmesi en zor oyun projelerinden biri, belki de doğrudan en zoru. Bunun birçok sebebi var, bir sebebine de değinmişsiniz. Diğer önemli sebebi ise kârlılık. Geçtiğimiz yıllarda, İKV ekibinden çeşitli isimlerin verdikleri demeçlerde bu konuya değindiklerine defalarca şahit olmuştum. İKV'nin ilk birkaç yıl hiçbir şey kazandırmadığından bahsetmişlerdi. Elbette günümüzde sektör dinamikleri daha farklı işliyor, reklam süreçleri proje yayınlanmadan çok daha önce başlatılıyor ve gelişen araçlar sayesinde reklamları hedef kitleye sunabilmek daha mümkün oluyor. Yine de hyper-casuallerin, idle clickerların çokça popüler olduğu, kimsenin oynadığı oyuna uzun süre emek vermek istemediği bir dönemdeyiz. Elbette MMORPG kitlesi her zaman mevcut fakat eski popülerliği olmadığı da aşikar. Dolayısıyla bu şartlar altında projeden kâr etmek de daha zor. Projeden kâr edemeyince de projeyi sürdürmek imkansız.
Yukarıda yazdıklarımı olumsuz veya karşıt görüş olarak algılamayın. Sadece sizin için erken uyarı sistemi vazifesi görmek istedim. Belki de bunları siz çoktan düşünmüş ve ona göre önlemlerinizi almışsınızdır.
Başarılar dilerim.
Selamlar,
Dediğiniz gibi finansal faydalar ve zararlar böyle bir proje oluşturulurken muhakkak dikkate alınmalı. Fizibilite çalışmaları yapılmalı. Ancak daha temel bir problem var ki;
Bir oyun yapma fikrinin IKV'de geçirilen zaman vesilesiyle ortaya çıkmasından doğan tehlikeler...
Yapım kararı alan bireyler olaya bir iş kolu olarak bakmaktan ziyade duygusal olarak bakmayı tercih ediyor ve ulaşabileceği en ileri nokta bu duygusallığın tatmin olduğu noktadan öteye gidemiyor. Bir diğer kesim ise, yine burada kurulması gereken yapının aslında azami ölçüde profesyonel olması gerektiği gerçeğini görmeden adımlar atıyor ve imkanları tükendiğinde projeden vazgeçmek durumunda kalıyor. Bu örnekler geçmiş denemeler incelenerek çoğaltılabilir.
Ancak bu konuda bizim benimsediğimiz yaklaşımın nispeten daha güvenli olduğu kanaatindeyim. Öyle ki, bu yeni oyunu henüz piyasaya sürmeden oyunun giderlerini finanse edebilmek adına mobil oyun piyasasına da giriş yapmayı planlıyoruz. Bu konuda fikirlerimizi derledik ve lokomotif olacağını öngördüğümüz başka oyun projelerini de yine bahsettiğiniz casual janrda geliştirmeye başladık.
Üzerinde çalıştığımız bu yeni MMORPG'de ise, bireyselliğin de ekip çalışması kadar değerli olacağı, base geliştirme sistemlerine sahip, job'ların en sevilen MMO oyunlara referanslarının bulunduğu, craft sistemlerinin oyuncuların imzalarını taşıyacağı bir yapı geliştiriyoruz.
Ezcümle, temel olarak vurgulamak istediğim şey şu;
"Oyun" gibi bir kavramın "iş" olarak ele alınması ve geliştirilmesi, dinamiklerinin oluşturulması, şirketleştirilmesi, ülkemizde yalnızca mobil oyun alanında gerçekleşmiş durumda. PC alanında ülkemizden başarılı örnekler çıkmış olmasına rağmen, sektörde halen ciddi bir boşluk olduğu aşikar. Bu noktada bizim amacımız hem bu boşluğu bir nebze doldurmak, hem de bunu sevdiğimiz, bildiğimiz ve devamını getirmek istediğimiz hikaye vasıtasıyla gerçekleştirmek. Umarım güzel haberlerle geleceğiz.
Öncelikle çok güzel gözüküyor görüntü böyle bir proje yapılabilmesi belki günümüz teknolojisi ile daha mümkün fakat aynı şekilde daha zor.
Maalesef günümüzde bu tarz oyunlara ilgi bir hayli azaldı. Aynı şekilde oyun karlılıkları da tahminimce çok düşük seviyede kalıyordur keza ben bu oyunun Türk Telekom'a satılmasını zamanında çok eleştirenlerden biri olarak sanırım Türk Telekom bünyesinde olmasa çoktan kapanacağı gerçeğiyle de yüzleşen birisiyim.
Muhtemelen Telekom bünyesinde bu alan ile ilgilenen birilerinin bile belki haberi yoktur bu oyundan ama anlık oyuncu kapasitelerini azaltarak muhtemelen en düşük maliyet ile hala oyunu yüzdürüyorlar ama bir gün mutlaka fişi çekeceklerdir.
İşin ilginç tarafı ise oyunun satılmasıyla ilgili ciddi sayılabilecek girişimlerin hiçbiri geri dönüş dahi alamadı diye biliyorum bu da enteresan bir durum.
Fakat tüm bu olumsuzlukların yanında umarım bir gün böyle bir proje ortaya çıkar ve biz dinozor oyuncular da görürüz o günleri
trexi yazdı: ↑09 Eki 2025 14:36
Biraz daha detay verir misin hocam tam olarak bu nerenin modellemesi
Selamlar,
Bu resimde gördüğünüz Sultanahmet Camii modelimiz. Oyunun base map'ini Sultanahmet ve Ayasofya'dan başlatıyor olacağız. Bu da ilk büyük assetimiz. Henüz işi bitmedi. Ancak ciddi bir yol katettik diyebiliriz.
Bir diğer başlıkta yazdığınız konuyla ilgili olarak şunu söyleyebilirim. Bir oyun yapmak bir kenara, bir MMORPG oyunu yapmak cidden meşakkatli bir iş. Online tabanlı olması kod yükünü arttırdığı gibi ciddi bir teknik altyapı da gerektiriyor. Oyunu oynanabilir bir hale getirdiniz, yerel ağınızda çalıştırdınız diyelim. Bunu bir de bir server'a yüklemeli, güvenliği elden bırakmamalı ve oyunu ayağa kaldırmalısınız. Yalnızca server maliyetleri, 270 bin oyuncu için aylık 1 milyon tl civarında (üstelik bu minimum). Yani tüm teknik taraflar halledildiği takdirde dahi ciddi bir maddiyat da gerekli. (270 bin oyuncu Mevlüt Dinç abimizin bir demecinde belirttiği oyuncu sayısı idi bir zamanlar.)
Bu nedenle bizden önce bu işe kalkışan ve vazgeçmek durumunda kalan arkadaşlarımızı çok iyi anlıyoruz. Fakat şunu da belirtmek gerekir ki böyle bir oyun için günümüzde yapay zeka desteği ile yıllar alacak bir süreç değil artık. Umuyoruz ki bir hüsran yerine bu kez bir zaferle bu işin altından kalkacağız.
270 bin oyuncu anlık değildir. toplamda giren çıkanların sayısıdır. kaldı ki günümüzde çıkmış dünya devi amazonun oyunu bile server başına max 2000 oyuncu destekliyor.