Zwartan N. Özgür Sonerdir. N. Özgür Soner de 1978 istanbul doğumlu, İstanbul (Erkek) Lisesi ve İTÜ bilgisayar mezunu, çocukluk hayalleri astronot veya oyun yapımcısı olmak olan, ilk amatör oyuncuklarını 11 yaşında ilk bilgisayarı bir ZX Spectrumda yazmaya başlamış ve kendi kendine öğrenerek bu yolda devam etmiş bir Türk gencidir.
Profesyonel bir oyun geliştirici olmak benim için hep bir hayaldi ve gerçek oldu. Hayaldi çünkü Türkiyede böyle bir sektör yoktu. Gerçek oldu çünkü bu konuda hep çalıştım.
Bir çocuk neden pilot ya da itfaiyeci değil de oyun geliştirici olmak hayalini kurarın sanırım iki cevabı var. Birincisi başkaların benim yazacağım oyunları oynarken benim oyun oynarken büyülendiğim gibi büyüleneceğimi hayal etmek.
İkincisi de işim bu olursa kimsenin bana Yeter artık bilgisayarın başında oynadığın. diyemeyeceğini hayal etmek.
2 - Nickinizin manası var mı?
Hayır yok. Masa üstü FRP oyunculuğuna ilk başladığım zamanlar, yaklaşık 15 sene önce uydurduğum bir isimdi. Hiç kimsenin kullanmadığı bir isim olduğu için sevdim ve kullandım ama artık benden başka Zwartanlar da görür oldum Bir arkadaş fuarda eleştirmişti beni Her yerde itemli yerine efsunlu yazmamızı tavsiye ediyorsun ama senin adında neden w harfi var diye. 15 sene önce Türkçe kaygısı olmadan havalı görünsün diye isim seçer yaşlardaydık. Şimdiki ismin içine xx yazmak modası gibi. Eh o kadar zamandan sonra ismi değiştirmek de olmazdı.
3 - Sobee ekibine nasıl katıldınız ve ekipteki statünüz nedir?
2001'de tesadüfen bir arkadaşımdan Mevlüt Dinç'i öğrendim. Türkiyedeydi ve hemen benim fakültemin yanındaki binaya yerleşmişti. Hemen gittim tanıştım. Oyun geliştirmeye daha öncesinden başlamış ve bitirdiğim oyunları yabancı yayıncılara mail yoluyla iletiyordum fakat bir netice alamıyordum. İşler fiyat, ödeme vs konusuna kadar geliyor ama orada kalıyordu.
Ben o sıralar Java tabanlı bir online RPG oyunu da yapmıştım. Onu gösterdim Mevlüt Ağabeye, başka oyunlarımı da gösterdim. Neredeyse bir sene boyunca yeni ne geliştirdiysem Mevlüt Ağabey ile paylaştım. 2002 başında, Metro3D firması senin RPG oyununla ilgilendi. Dinç İnteraktif bünyesinde onu Gameboy Advanceye çevir dedi (Sobeenin eski adı Dinç İnteraktiftir).
Böylece Sobeede programcı olarak çalışmaya başladım. 6 yıllık sürecin son iki yılından beri de proje lideri ve programcı olarak çalışmaktayım.
4 - İKV'nin geçmişini ve şimdiki durumunu gözden geçirdiğimizde, İKV'nin geleceği hakkındaki görüşlerinizi alabilir miyiz?
Bir sene önceki İKV ile şimdikini önüme koyup baktığım zaman görüyorum ki gerçekten çok yol kat etmişiz. İKV için daha tonla fikrimiz var, oyuncuların istekleri var. Bunları düşününce 1 sene sonraki İKV'yi hayal bile edemiyorum. Gerekli destek ile İKV, 5 senedir yayında olan Knightonline ve Silkroad gibi ciddi rakiplerinin yerini alabilir.
5 -İKV oyuncularını nasıl buluyorsunuz?
Heyecanlı ve yaratıcı. Oyuna fazla girip görünemesek ya da forumlarda yazamasak da neler yapıldığını neler yazıldığını biliyoruz. İKV Türk oyuncularının yaratıcı yönlerinin açığa çıkması için bir platform oldu adeta. Bunu görmek çok güzel.
6- Yeni eklenecek Plus paket(ler) hakkında biraz bilgi verir misiniz ?
Değişik plus paketler konusunda acele etmek istemiyoruz. Şu anki plus pakete olan ilgiyi artırmak daha öncelikli.
7 - Herkesin bildiği gibi Sobee ekibi Kabus22 ve İKV oyunuyla Türk oyun sektöründe iyi bir yer edindi. Şu an planladığınız yada üzerinde çalıştığınız başka bir oyun var mı. Online yada Pc için?
Evet var. Online çok oyunculu bir PC oyunu. Online çok oyunculu oyunlarda kendimizi oldukça tecrübeli görüyorum. Futbol Menajer, Semih Saygınerle BilardoMagic ve nihayetinde İstanbul Kıyamet Vakti. Arada çıkardığımız yine çok oyunculu küçük mobil oyunları vs de saymıyorum. İKV den önceki oyunlarımızı da tam olarak milyonlarca oyuncu oynadı ve İKV de yüzbinlere ulaşmış durumda.
İşte bu birikimi güzel bir fikirle birleştirdik ve dünyada bir ilk olacak bir oyunun geliştirilmesine geçen sene başladık. İlk kapalı betamıza yaklaştığımızı söyleyebilirim.
8 - IKV Klan rütbelerini her rütbe için biraz açıklama yapar mısınız? Yani bir üst rütbeye yükselmek için hangi şartlar gerekiyor. Rütbe isimleri ile birlikte.
Klan rütbeleri karakterler için prestij ve o klana bağlılığın göstergesi. Çünkü bildiğiniz gibi klan değiştirmek şan kaybına yol açıyor. Kaç puanda hangi rütbeye geçildiğini gösteren bir grafiği paylaşabilirim sizinle.
9 - İkv'de yeni seviyeler açıldıkça 10'ar 10'ar mı artacak yoksa arda bir sürprizler yaşayacak mıyız ?
Bu aslında tamamıyla eklenecek ortamın boyutuna ve yarattığı çeşitliliğe bağlı. Burada dikkat edilmesi gereken kriter geliştirme sürecidir. Oyuncular sizden 4 ay gibi bir sürede ciddi bir eklenti paketi bekliyor. Siz diyelim ki bu sürede 10 yeni özgün yaratık tasarlayıp tamamladınız.
Şimdi seviye artırımını 10 ya da 30 yapmanın farkına bir bakalım.
10 seviye artırdığınızda bu yaratıkların irili ufaklı birkaç türeviyle birlikte 10 seviyelik aralığa özenle yerleştirdiniz. Bunlara özgü görevler eşyalar hazırladınız.
Aynı şeyi 30 seviye için yapmaya kalktığınızda önünüzde şundan başka bir seçenek kalmıyor. Aynı şekilde görünen ama sadece isim, seviye gibi özellikleri farklı olan yaratıklarla ortamı doldurdunuz tıka basa ve birbirinin benzeri görevlerle görev eksiğini tamamladınız. A kaplanı b kaplanı c kaplanı ...diye aynı görünüp davranan bir sürü kaplan türevi ve bunlar için de şöyle görevleriniz oldu 30 a kaplanı öldür 40 a kaplanı öldür 50 a kaplanı öldür...Başka yolunuz yok çünkü geliştirme süreci aynı.
İşte bu nedenle biz seviye artırımı az ama öz olsun yolunu seçtik. Tam tersini yapan çok popüler free to play MMOlar mevcut piyasada.
İKV'nin sadece bir level kasma oyunu haline gelmesinden hep sakındık. Yoksa meteor bölgesi ve adayı açtığımızda seviye artırımını 30 da yapabilirdik.
Bu kadar detaylı açıklamadan sonra artık bir sonraki artırımın nasıl olacağını tahmin edersiniz.
Aslında bu açıklamayı bu kadar uzatmamdaki neden oyunun geliştirilmesi ve güncellenmesi sürecinde nasıl bir özen gösterdiğimizin anlaşılmasını istememden..
10 - Murat Yavuz Kaplan bir röportajında yeni bir sınıf çıkabilir demişti (Avcı sınıfı) bu konu kesinlik kazandı mı?
Hayır. Oldukça uzun vadeli bir plan bu.
11 - Eğer Yeni bir karakter katılırsa oyuna yeniden mi başlayacak yoksa isteyenler bu yeni açılan karakter mi geçiş yapacak bu yeni karakter dengeleri ( tabi varsa) nasıl etkileyecek?
Belirttiğim gibi bu çok uzun vadeli bir plan. Fakat eklenirse yeni karakterle başlamak gerekir.
Denge konusunda ise hiçbir endişeniz olmasın. Sırf bu yeni sınıfı özendirmek amacıyla dengesiz bir şekilde güçlü yapmayız asla. Hatta hazır bu konu açılmışken şunu da belirteyim ki oyun dengesi bizim için son derece önemli. Herşey bir yana bizler de oyuncuyuz geliştirici kimliğimizle birlikte. MMO ları da ayrıca severiz ve oynarız. Sırf yeni eklenti paketleri daha çok satsın diye oyuncuların o kadar uğraşıp biriktirdikleri efsunlu eşyalarından üstün sıradan eşyalar koyanlara kızar, bir sınıf az oynanıyor onu teşvik edelim diye onu dengesiz bir şekilde güçlü yapanlara güceniriz. Aynı can sıkıcı pazarlama taktiklerini biz hiç uygulamadık ve uygulamayı da düşünmüyoruz. İşte bu nedenle denge hep en çok özen göstereceğimiz unsurlardan biri olmaya devam edecek.
12 - İKV şu an için planlanan ilgiyi görüyor mu? Yani istediğiniz düzeye geldi mi?
İlgiden son derece memnunuz fakat henüz istediğimiz boyuta ulaşmadı. Free to play MMO lardaki yabancı rakiplerimizi geride bırakıp İKV yi Türk MMOcularının bir numaralı adresi yapmak gibi bir hedefimiz var.
13- İstanbul Kıyamet Vakti'ni Knight Online, Cabal Online vs. oyunlar gibi uluslararası platformda görebilecek miyiz?
Az önce belirttiğim hedefimizi gerçekleştirdiğimiz an dünya pazarına gönül rahatlığıyla açılabiliriz.
14 - İKV'yi Pardus gibi bir ulusal işletim sistemine uyarlamayı düşünüyor musunuz ?
İşletim sistemi uyarlaması son derece zor bir konu hele de oyununuzda DirectX gibi bir windows tabanlı araç kullanmışsanız. Bu nedenle bu sorunun cevabı malesef hayır olacak.
15 - Bize ayırdığınız değerli zamanınız için teşekkür ederiz
Görünen o ki Türkiyede oyun sektörü yaratmak gibi ortak bir ideale sahibiz. Bu ideale ulaşmada elektronik ve basılı medyanın yeri büyük. Çünkü bu konuda hevesli olan gençler sizler aracılığıyla yaptıklarımızdan haberdar olabilecek ve belki de bu sayede motive olup kendilerini bu yolda geliştirmeye başlayacaklar.
Ben de teşekkür ederim.
Gecenin Körü (Hasta ve Yorgun)

Meteor ve Ada Eklentisi Geceleri

**********************************************************************
1 - Merhaba, Nickiniz, İsminiz kısaca öz geçmişiniz Bizi bu konuda aydınlatabilir misiniz?
Kürşad Karamahmutoğlu. Oyunda kullandığım nickler (Coşkun, Gorgar, Ainur, Starless(forumda) vs.)
İÜ Fen Fakültesi Astronomi ve Uzay bilimleri mezunuyum. Bölümü bitirdikten sonra bir ara akademik kariyer yapmayı düşündüysem de vaz geçtim. 1988'den beri oyun yapmaya yönelik bir tutkum vardı. Pek çok gerçekleşmemiş oyun projesine grafikler çizdim. Ayrıca bilgisayar çevrelerindeki(Scene) çeşitli gruplarda grafikerlik yaptım.
1997 yılında başladığım Alnet internet firmasındaki grafikerlik ilk işimdi. Üniversiteyi bitirdikten sonra, 2 arkadaşımla beraber Kadıköy'de bir oyun firması kurduk ancak 2 senenin sonunda oyun projelerinden çok, ayakta kalmak için piyasaya işler yapmak zorunda kaldığımızdan firmayı kapattık. Ardından Still Psycho isimli küçük bir gruba katıldım. Still Psycho projesinin belirsizleşmesinin sonrasında, 2004 yılında Sobee'ye katıldım. O gün bu gündür Sobee'deyim.
2 - Nickinizin manası var mı?
Coşkun: Aklıma ilk gelen isimdi Beta açıldığında
Gorgar: 2005 yılında deneme amaçlı testlerde oluşturduğum karakter. Herhalde İkv'nin yaşayan en eski karakteri
Ainur: Tolkien'in Silmarillion isimli romanından geliyor.
Starless: King Krimson'ın Red isimli albümünden harika bir parçanın adı
3 - Sobee ekibine nasıl katıldınız ve ekipteki statünüz nedir?
2004 yılınnın Nisan ayında, İkv projesi başladığı zaman katıldım. 2000 yılından beri Mevlut Ağabey ile tanışıyorduk, ancak bir arada çalışmak nasip olmamıştı. Türkiye'de bu tarz oyunları geliştirebilecek Developer camiası oldukça küçüktür. Arkadaşım Tunç Dindaş (Turbo), o zamanlar Sobee'de İkv için hazırlıklara başlamış artist Serkan Özay'ı tanıyordu. Serkan yeni proje için grafiker ihtiyacından bahsetmiş ona. O da beni söylemiş. Bu çevrede herkes yakın uzak akraba gibi zaten. O şekilde başladım.
Ekipte pek yapmadığım iş kalmadı. Genel olarak 3d artist ve oyun tasarımcısı olarak çalışıyorum.
4-İKV'nin geçmişini ve şimdiki durumunu gözden geçirdiğimizde, İKV'nin geleceği hakkındaki görüşlerinizi alabilir miyiz?
İkv'nin geçmiş(Beta) ve şimdiki durumunu gözden geçirdiğimizde, oyuncularımızla birlikte büyük bir yol kat etmiş olduğumuzu görüyoruz. Daha fazlasının olmaması için de bir neden göremiyorum.
5-İKV oyuncularını nasıl buluyorsunuz?
İkv oyuncuları, diğer bir çok mmog kitlesine nazaran daha olgun insanlardan oluşuyor. Fuar da bir çoklarıyla tanıştık. Harika bir birliktelik oluşturmuşlar. İkv'yi son derece sahiplenmiş bir oyuncu kitlemiz olduğunu çekinmeden söyleyebiliriz. Onların iyi veya kötü eleştirileri, tepkileri, yorumları bizim en büyük motivasyon kaynağımız. İkv oyuncularıyla büyüyen bir oyun.
6 - Bize ayırdığınız değerli zamanınız için teşekkür ederiz