
E.Y.Ü: Başta kendi başıma gelmiş bir olay ile ilgili başlamak istiyorum izin verirseniz. Benim 1 sene önce karakterlerim benden izinsizce üyeliğimden aktarıldı. Aklıma soğukkanlılık ile hemen çözümü desteğe başvurarak çözmek geldi, bende onu yaptım gerekli bilgileri verdim ve beklemeye koyuldum. Bekleme sürem tam olarak 22 gün oldu belki 23 gün. Bu bekleme sürecinde ne gibi kontroller ve incelemeler yapıyorsunuz?
- Erdoğan: Böyle bir destek için 22-23 gün çok uzun bir süre. Bundan 2 yıl önce belki bir şekilde aksamalar yaşanmış olabilir. Şuan özellikle Plus paket, mobil ödeme başta olmak üzere birçok kategoride gelen başvurular birikmeden cevaplanıyor. Hatta geçen yıl gerçekleştirdiğimiz incelemeler veya kontrollerle şuan gerçekleştirdiklerimiz arasında da farklılıklar olabiliyor. İşlemlerimizi hızlandırmak, daha iyi destek verebilmek için sistemlerimizi daha fazla işlevselleştirmek adına güçlendirmeye çalışıyoruz. Web ekibimiz bunun için gerekli çalışmaları her daim yapıyorlar. Yani sorunun asıl cevabına gelecek olursak, her bildirim tipinden gönderilen bildirimlerin, kendilerine göre incelenme şekilleri mevcut.
- Erdoğan: Şikâyetleri inceleyen ekibimiz Denetmen Ekibi olarak adlandırılıyor. Denetmen Ekibinde bulunan arkadaşlarımızın tüm bilgilerine sahibiz. Örneğin hangi sunucuda hangi karakterler ile oyun oynuyorlar gibi. Denetmenlerimiz kendi sunucularından gelen şikâyetleri inceleyemiyorlar. Ayrıca oyuncu isimlerini "Şikâyet Eden, Şikâyet Edilen, Diğer" gibi yani sansürlü olarak görmektedirler. Böyle bir ortamda taraf tutulduğunu söylemek bence acımasızlık olabilir. Zira denetmen ekibinde bulunan tüm oyuncularımız yalnızca İKV'ye destek olmak için emek sarf ediyorlar. Hatalı kararlar, düzeltilmesi gereken moderasyonlar elbette olabilir. Zaten bunun için de Ceza İtiraz bölümümüz mevcut. Ancak bu hatalı moderasyonların kötü niyetle yapıldığını düşünmemeliyiz. Ayrıca denetmenlerimizin, güvenlik için sadece tek bir IP adresi üzerinden görevlerini icra edebildiklerini hatırlatmam gerek ki bu önemli bir ayrıntı. Denetmen paneline herhangi bir yerden erişim bu şekilde engellenmektedir.
- Erdoğan: Rehber ekibi, denetmen ekibini besleyen İKV Destek Takımı'nın ilk basamağıdır. Desteğin büyüğü küçüğü olmaz anlayışını benimseyebilen arkadaşlarımız kendilerini belli ediyorlar bu ekipte. Vermiş oldukları destekleri yapmakta oldukları raporlamalar ile bizlere gösterebiliyorlar. Bunlar neticesinde verebilecekleri destek çerçevesini biraz genişletip, denetmen ekipte onlara şans tanıyabiliyoruz.
- Erdoğan: Başvuru içeriği ve belirtilen karakterin oyun sunucularımızdaki geçmişlerine dikkat etmeye çalışıyoruz. Ancak sayfalarca otobiyografi dahi okusak tanımak ve değerlendirmek için, kişiyi ekip içerisinde görmek kadar etkili olmuyor. Rehber ekibinde bulunan kişiler, oyun dünyalarına doğrudan zarar verebilecek herhangi bir yetkiye sahip değiller. Bu yüzden çok fazla seçici davrandığımızı söylemeyeceğim. Ekibe aldığımız birçok kişi, çok kısa bir süre sonra ekipten kendi istekleri doğrultusunda ayrılabiliyorlar veya uygunsuz davranışlar sebebi ile uzaklaştırılabiliyorlar. Ancak aralarından bize sürekli destek olabilecek gönüllü arkadaşlarımız da çıkabiliyor. Kısaca böyle özetleyebiliriz.
- Erdoğan: Eşya iadelerinde başvuran kişinin bize gerekli incelemeleri yapmamız için doğru bilgileri eksiksiz şekilde iletmesi gerekiyor. İstenen bilgilerin aslında hepsi ilk aşamada zorunlu değiller. En önemlisi silinen eşyanın silinme tarihi ve silinen eşyaların isimleri. Eğer isimler ve silinme tarihi ile direk kayıtlara erişebilirsek tek seferde işlemi bitirmiş oluyoruz. Ama bazı durumlarda bu kayıtlar çıkamayabiliyor, mesela silinme tarihi yanlış verilebiliyor. Bu gibi durumlarda eşyanın ele geçirilme tarihine ihtiyaç duyuyoruz. Tüm başvurularda isim değişikliği kontrolü yapıyoruz güvenlik için. Yükseltilmiş silah başvurularında eğer kayıtlarda problem oluşursa Silah Yükseltme kayıtlarını incelemek durumlarında kalıyoruz. Yani anlayacağınız, birbirinden farklı yüzlerce bildirim geliyor ve bu bildirimlerin sağlıklı şekilde incelenmeleri elbette zaman alıyorlar. Daha sonra ise, bu incelemeleri iadeyi gerçekleştirecek olan GM’lerimizin görebilecekleri bir alanda topluyoruz. Oyuncularımızın takip edebilmeleri için Genel Etkileşimde bulunan iade konumuzda isimleri listeliyoruz. İki çeşit eşya iade şeklimiz mevcut, hangisi için ekip daha müsait ise o şekilde iadeleri gerçekleştiriyoruz. Birincisi ve sık kullandığımız, eşya iade tarihi belirleyip, oyuncuların oyunda oldukları zamanlarda eşyalarını iade etmek. İkincisi oyuncuların oyunda olmadıkları zaman karakterlerinin envanterlerine eşyalarını eklemek. Tüm bu işlemlerden sonra, sistemin gereksiz kullanılmasını önlemek için iade desteğinden faydalanan oyuncularımızın isimlerini bir alanda saklıyoruz. Eğer bir oyuncu yalnızca destek takımını meşgul etmek için iade desteğine başvuruyor ise bunu tespit edip, oyuncunun daha fazla eşya iade desteğinden faydalanamamasını sağlayabiliyoruz.
- Erdoğan: Eğer bizim belirlediğimiz tarihlerde oyunda bulunamazsanız ve son iade tarihi geçerse destek alamayabilirsiniz. Ancak bazen envantere doğrudan iade yapabildiğimiz için bir olasılık ile destekten faydalanma şansınız mevcut olabiliyor. Son iade tarihi geçtiği için iade desteğinden faydalanamayan oyuncu sayımız oldukça düşük. Bu güne kadar bu destekten faydalanan oyuncu sayımız ise sayılamayacak kadar fazla.
- Erdoğan: Yaklaşık bir tarih belirtilmesi yeterli silinme tarihi için. İncelemenin uzun sürmemesi için istenen bilgilerin mümkün olduğunca net olması güzel olur elbette. Hasar efsunu dirençlerden etkileniyor, eğer direnç kırma etkisi altında bir hedefe uygulanırsa etkisi daha da artmalı. Aksi bir durum varsa elbette incelenmesi, test edilmesi gerekir. Gözlemlerinizi bizimle paylaşırsanız bizler de değerlendirebiliriz. Destek kanalımızda bulunan Oyun Hatası bölümünden bu türdeki tüm bildirimlerinize açığız.
- Erdoğan: Peki, o halde bunun testlerini bizzat yapacağımın ve teknik ekibimize ileteceğimin (olumsuz sonuçlar elde etmem sonucunda) sözünü veriyorum.
- Erdoğan: Genel af ile ilgili bazı düşüncelerimiz var. Geçtiğimiz hafta hatırlarsanız Ceza sisteminde değişiklik yapmış ve bununla ilgili duyuru yapmıştık. Arz - Lodos dengesi sunucudan sunucuya farklılık gösteren bir konu aslında, oyuncularımızın klan tercihleri konusunda müdahalede bulunmak istemiyoruz.
- Erdoğan: Gelişmeler veya oyunun ileriki dönemleri ile ilgili şimdilik bilgi paylaşamıyoruz.
- Erdoğan: Benim için de eğlenceli dakikalar olmuştu. Diğer sunucularda da bu tarz etkinlikler vakit buldukça gerçekleştirmek istiyorum. Kim bilir belki yayın yaptığınız zamanlara bile denk gelebilir.
- Erdoğan: Eski yönetim şeklimizin birçok olumsuz etkisi vardı. Oyun içerisinde yetkilendirilen oyuncuların baskı altında kalarak hatalı karar vermeleri, suiistimal ihtimali olması, verilen cezaların bildirilmemesi yahut geç bildirilmesi ve kontrol-denetimlerin zor olması, oyuncuların oyuncu-gözlemcilerin bulunmadığı anlarda veya bölgelerde ekran görüntüsü ile şikâyete yönlendirilmeleri gibi birçok olumsuz etki sayabiliriz. O zamanlarda da yönetimde bulunan biri olarak söylüyorum ki şuanda bulunan sistemimiz (şikâyet etme, değerlendirme, itirazların değerlendirilmesi) eski sisteme göre çok daha iyi.
- Erdoğan: Destek takımı içerisinde bulunan herkes zaten oyunu oynuyorlar. Ben de oyunu sizlerin arasında normal bir oyuncu gibi oynamaktayım mesela. Yani sizlerden uzak değiliz ve aranızda olup isteklerinizi daha iyi anlayabilmek adına gerekli olan her şeyi yapmaya çalışıyoruz.
Sobee Studios’tan almış olduğum bilgiler doğrultusunda Actor’u şöyle tanımlayabiliriz. Actor, Mevlüt Dinç ve o zamanki ekibi tarafından geliştirilen ve Intel’in ilgisini çekerek P4 işlemcilerinin lansmanında kullanılmış ve fizik öğeleriyle büyük yankı uyandırmış olan oyun geliştirme aracıdır diyebiliriz. Internet üzerinde yeteri kadar bilgi olmamasının sebebi bu kütüphanelerin büyük bir oyun geliştirme aracı olmaması ve ticari olarak genel kullanıma sunulmamasıdır. İKV’miz ise Actor kütüphanelerini kullanarak geliştirildi.
- Erdoğan: Bildiğim kadarı ile hayır ancak yinede kesin yanıt almak için konuyu teknik ekibe sormak gerek. Oyun motorunu geliştirmek adına herhangi bir çalışma yapılıyor mu bilgim dâhilinde değil.
E.Y.Ü:Sunucu aktarma işlemleri silah yükseltme işlemleri ve hesap aktarma işlemleri neden sunucu güncellemesi ile yapılıyor.
- Erdoğan: Silah Yükseltme ve Karakter Transfer işlemleri için yapılacak değişiklikler karakterin o anda sunucuda olmamasını gerektiriyor. Herhangi bir aksama yaşanmaması için her sabah sunucu güncellemesinde sunucular kapandığında işlemler toplu olarak yapılıyor.
- Erdoğan: Otomatik olmayan işlemlerde evet.
- Erdoğan: Her bölge seviyesinde güzel. Mesela 39 seviyeyken Kurt Mağarasında dolaşmayı çok severdim. Şuan Büyük Hol'de dolaşmak benzer (aynı olmasa da) tat veriyor. Grup Bölgelerinde ise Çemberlitaş oldukça farklı. Sığınaklar ve Migrat eğitim kampı gibi Çemberlitaş için.
- Erdoğan: Şahsi düşüncem grup bölgelerinin yeterli olduğu yönünde. Meteor Bölgesi ve Sivri Adanın gelişi gibi güncellemeyi kim istemez ki?
Sıradaki sorum siz ve İKV ile ilgili olsun. Destek takımına ne zaman nasıl ve hangi görevde başladınız?
- Erdoğan: Senesini hatırlamıyorum desem yeri 2007-2008 olmalı. O zamanlar GMO sistemi vardı, Gözlemci-Oyuncu sistemi yürüyordu. Ahmet Buğra Sucu (abugras ve Alpamis olarak hatırlayabilirsiniz) ve Barış Yalın'ın(zembekoğlu) davetleri ile yönetime katıldım. Beyaz Köşk Sunucusu'nda oyuncu-gözlemci görevimi uzun süre sürdürdüm. Daha sonra MOMT (Mynet Oyun Moderasyon Takımı) içerisinde yer aldıktan sonra değişen yönetim şekillerinde yerimi aldım. Özellikle Arif Ç.Türken (Lathander) ve Ahmet Avcı'nın (CaptainATX) destekleri ile yine uzun süredir GM seviyesinde destek vermekteyim.
- Erdoğan: Şuan eskiden olduğundan çok farklı bir sisteme sahibiz. Elbette İKV için destek verecek geleceğin GM’lerine ihtiyacımız her daim olacaktır. En son güncellemeyle kaldırılmış olan Büyü Bozma ve Hedef Saptırma tılsımları geçen hafta tekrar eklendi.
- Erdoğan: Bu çok zor bir soru Sadece şöyle cevap verebilirim. Ekibe katıldığımda yani 5-6 sene önce oyunumuzun şu anki durumunu hayal edemezdim. Umarım 5 sene sonra da aynı cümleyi kurabiliriz.
- Erdoğan: Oyuncu her zaman daha fazlasını ister. O zamanlarda istiyorlardı, şimdi de öyle. O zamanlar oyuncu sayımız daha az olduğu için ortam tabii ki herkesi daha fazla oyuna bağlayabilecek şekildeydi. Karakteristik özelliklerin oyuncular tarafından verilmesi (bünye, güç vb.) karakter geliştirme olayını daha eğlenceli hale getiriyordu elbette. Bence tek önemli fark bu olabilir.
- Erdoğan: Her zaman olduğu gibi destek. Destek var oldukça, yenilikler olacaktır.
- Erdoğan: Hayır, elbette yok Sadece çok fazla oyuncu aynı alanda toplandıkları için performans düşüşü yaşanabiliyor. Sunucuların tepki hızının düşmesi gibi bir durum söz konusu değil.
- Erdoğan: Maalesef öyle. Son güncellemeler dahil olmak üzere tüm güncellemelerimizde performans testleri yapıyoruz ancak belli bir seviyede optimizasyon gerçekleştirilebiliyor. Elbette FPS değerini maksimize etmek tüm oyun yapımcılarının ilk hedefidir.
Evet bu gibi durumları başka bir röportajda söylemiştim, maalesef oyunun temelinden itibaren olan bazı şeyleri değiştirmekte zorlanıyoruz.
- Erdoğan: Oyuncuyken oyunun ilk zamanlarında ERDOĞAN isimli bir karakter açmıştım. 19 seviyeye kadar getirdiğim bu karakterimin yanına 2 adet daha diğer sınıflardan karakter açmıştım. Daha sonra açtığım karakterler hoşuma gitmediği için silmek istedim ve silme işlemini ardı ardına gerçekleştirdim. 19 seviye olan ERDOĞAN karakterime girdiğimde ise karşıma silmiş olduğum 1 seviye karakterlerden birisi çıkmıştı. 19 seviyeye (o zamanki durum ve psikoloji ile) zorluklar ile getirdiğim karakterimin böyle bir hata ile silinmesi (Karakter silinmesinden sonra sıralamanın değişmesi fakat görüntünün aynı kalması gibi eski bir hata) beni çok üzmüştü.
- Erdoğan: Klan Paraları da ilk belirdiklerinde pek bir şey ifade etmiyorlardı. Kişisel lonca puanı ve genel lonca puanları işe yaramalılar elbette. Nasıl bir sistem olurdu sorusuna ise bir sistem hayal etmeden yanıt vermek istemiyorum.
- Erdoğan: Sadece karakteristik özellikleri belirleyebilmeyi isterdim. Oyunun kendisi ile ilgili değil ama oyuncuların genellikle güçlü olan klanı tercih edip, iki klan arasındaki farkı daha fazla belirgin hale getirmeleri, kısaca arz lodos dengesini kuramamaları hoşuma gitmiyor. Oysa Arz Lodos dengesi olan bir sunucuda tüm oyuncular daha fazla keyif alabilirler.
- Erdoğan: Bence bunun oyuncu için eksileri olduğu kadar artıları da var. Sadece muhafızlar için değil, tılsımlar ile beraber güzel kombinasyonlar ile topluca hareket eden yaratıkları rahatlıkla öldürebiliyoruz. Çemberlitaş içerisinde bulunan yaratıkların özel yetenekleri ve bunların zamanlamaları bölgeye eğlence katıyor. Açıkçası ben korteks etkisini bozmaya çalışmaktan zevk alanlardanım mesela. Yaratıkların oyunculara vermiş oldukları her tepki hiddete bağlı, oyunumuzdaki hiddet olayı bence oldukça hoş. Oyuncular bu hiddetler ile oynayabiliyorlar, hedef saptırarak, menzil kullanarak veya birçok farklı şekilde yapay zekânın nimetlerinden eğlenerek faydalanıyorlar.
Klan muhafızlarındaki durum daha ayrı. Sancak basan klan muhafızların birini çekip sancağı basan klan üyeleri karsı klandaki oyuncuları kolayca kesebiliyor bu noktada muhafızlara biraz zekâ eklenmeli bence benim değinmek istediğim nokta buydu ama sizin dediklerinizde eğlence katıyor tabi ki.
- Erdoğan: Grup Bölgelerindeki yaratıkların herhangi bir zamanda herhangi bir yeteneği kullanması (belirli olmayan zamanlarda) bölgenin aşırı zorlaşmasına sebep olabilirdi. Çünkü tüm oyuncular yetenek yenilenme süreleri yüzünden belirli zamanlar ile yetenek kullanabiliyorlar. Öyle bir olmalı ki, tüm grup olasılıklarında (örneğin 2 savaşçı 2 büyücü 2 şifacı) yetenekler tüm düşman yeteneklerinin olasılıklarına yetişebilmeli. Eğer yetişemeyecek şekilde tasarlanırsa bu oyun hatası olur. Yani aslında düşünülenden, hayal edilenden çok daha fazla üzerinde düşünülüp testler ile beraber gerçekleştirilmesi gereken durumlar bunlar. Yapay zekâyı tamamen serbest bırakmak bu tarz problemlere sebep olabilir, ancak sınırlayarak biraz serbest bırakmak kulağa hoş geliyor. Klan muhafızları ile ilgili önerileri de not alıyorum.
- Erdoğan: Olabilir. Elbette bir kurgu var ve her şey bu doğrultuda devam ediyor. Bazı materyaller ise oyunun ilk zamanlarından itibaren hazır şekilde ilerleyen kurgularda yerlerini almayı bekliyorlar.
Yönetimdeki biri olarak IKV camiasına ne önerirsiniz?
- Erdoğan: Sabırlı olmalılar, destek olmalılar. Biz sonuçta bu oyunu seviyoruz. Dünyanın en iyi oyununa sahip olmayabiliriz ama biz bu oyunu seviyoruz. Hepimiz sevdiğimiz için buradayız. Bunu unutmamalarını öneririm. Gerektiğinden çok vakit harcamamalarını, genç yaştaki arkadaşlarımızın hırslanmamalarını, ailelerinden gizleyerek gerektiğinden fazla harcama yapmamalarını, özellikle derslerini ve günlük hayattaki sorumluluklarını ihmal etmemelerini, kısacası her şeyi dozunda bırakmalarını tavsiye ediyorum. Her şeyin fazlasının zarar olduğunu hatırlatmak istiyorum.
- Erdoğan: Rica ederim, bunlar bizler için de fırsat. Yeterince oyuncularımız ile diyaloga giremiyoruz maalesef.
- Erdoğan: Elbette, sözü Nihat abi ve sana bırakıyorum.
- N.Atçı: Nihat Atçı, Namı diğer efsane GM Nocomment (Çok alçak gönüllüyümdür). GM’ye yaş sorulmaz. (kısık gözler)
- N.Atçı: 2006 Aralığında beta versiyonu ile başladım.
- N.Atçı: Hayır, olmadı. İKV dışında hiçbir oyun deneyimim yok, oynamayı da düşünmedim. Sadece Hayat denen versiyonunu oynamaya çalışıyorum.
- N.Atçı: 2007 olması lazım ama emin değilim, balık hafızalıyım azcık.
- N.Atçı: Gözlemci olarak başladım, kulakları çınlasın Arif Çınar Türken çok koştu peşimden.
) Arif şuanda askerde, şimdiden hayırlı teskereler diliyorum kendisine. Görevli isimleri ve yetkileri birkaç defa değişiklik gösterdi.
GM olduktan sonra, kısa bir dönem oyunculardan gelen şikâyetlerde olmak üzere her şeye yardımcı olmaya çalıştım. Özel hayat ve sorumluluklar fazla müsaade etmedi maalesef. Uzun süre Forum kaptanlığı yaptıktan sonra, son dönemlerde destek biriminin en eğlenceli ve en karmaşık grubu olan Rehber Takımına kaptanlık yapıyorum. Müsaadeniz olursa! Söz vermiştim “selam yollayacağım” diye. “Tüm rehberlerrrr!!! Hepinize selamlarrr!!” Afedersiniz, sonra “kaptan röportaj vermiş, bir Hİ demedi” olmasın.
- N.Atçı: Daha önce bu tarz oyun deneyimim olmadığı için, en az 1 ay yetenek penceresinden ve çantalardan beyhaber 1 seviye kıyafetler ile oynamıştım.
))
- N.Atçı: ArdaAnt ile başlamıştım, bankada 1-2 kişi küfür etmişti, anarşist ruhum devreye girmiş ve küfrü protesto etmek için önce kavga ettim oyuncular ile sonra hesabı sildim, sandım ki 3-5 gün sonra birileri beni arayıp ‘’sensiz olmuyor geri dön‘’ diyecek.
) Baktım Nasrettin hocanın fil meselesi gibi ortada kaldım, bu sefer BayAnt hesabını açıp oyuna yeniden başladım. Meran açılınca Kısa bir süre orada da oynadım. Eminönü sunucusunun en azılı tüccarı idim, bankada bekler nerdeyse oyunun %50 ticaretini ben yönlendirirdim. Meteor bölgesi açılmadan önce 2 kasa madenin yanı sıra 22 Milyon paramız vardı ortağımla, saf krom fiyatları iyice düşmüştü 250 - 300 Liradan tüm parayı saf kroma yatırdım ve battım .
) Yönetime girince tüm eşya ve paralarımı bir loncaya bağışladım.
- N.Atçı: Evet var, nadiren de olsa onlara girip geziyorum bazen, ama itiraf etmeliyim ki oynamayı dahi unuttum, sadece ben değil yönetimdeki birçok arkadaşım aynı durumda. Oyuncu arkadaşlarımızın sorunları ve sorularına yetişme gayesi ve özel hayat meşgalesi ile oynamaya fazla zaman kalmıyor maalesef.
- N.Atçı: Kızdığım değil de, şikâyetçi olduğum 2-3 şey söyleyeyim; Bölge ya da klan kanalında yazıştığınızda, yönetici çık LAG oluyor ( ki alakası yok Oğuzhan açıklamış zaten) denmesi. Benim hesabıma bir şey düşmüyor şikâyetleri. Oyuna baktığınız da herkesin birçok şeyi var ama her şey ful olsun isteniyor ki bu imkânsız. Gerçek hayatta da herkes çok çalışıp çok çaba sarf edip ama ihtiyaçlarına her zaman kavuşamayabiliyor. Bu bir eğlence sistemi, ekmek davası değil, keyfini çıkarmak lazım. Bir de, 50 kişi aynı anda soru soruyor bazıları önemli bazıları ise bilindik sorular, siz bir tanesine cevap yazmaya çalışırken, diğer 49 arkadaş soruyu bir daha sorar ya da “yönetici cevap ver” diye sitem eder, oysa yetişmeniz imkânsızdır. Robot olsam belki.
)
- N.Atçı: İKV bana daha sakin olmayı, daha anlayışlı olmayı, birlikte çalışma ve koordine olma becerilerimi geliştirmeme yardımcı oldu. Bunun dışında İKV de tanışıp gerçekte arkadaş olduğum ve bundan memnuniyet duyduğum onlarca oyuncu var bir Kehribar kadar değerli.
- N.Atçı: Sizin vasıtanızla Tüm oyuncu arkadaşlarıma, Destek birimine İKV ye emek vermiş, aramızda olmayan herkese saygı ve sevgilerimi yolluyorum.