Yıllar Sonra: İKV'ye Retrospektif Bir Bakış ve Günümüz
Gönderilme zamanı: 19 Haz 2025 07:44
Merhaba kıyamet vurmuş İstanbul'un neferleri,
Bu yazıları kaleme alma sebebim yıllar sonra benim gibi vakti zamanında IKV oynamış bir arkadaşımla konuşurken nostaljiye yenik düşmemiz. Daha indirip oynasak mı derken oyunun boyutunun da küçük olmasıyla oyuna dalmamız bir oldu. İlk başlarda amacımız etrafta gezip müzikleri dinlemekti. Bu süreçte aklımda hep eskiden kalan anılarım ve karşımdaki IKV karşısında hissettiklerimi not etmek istedim. Biraz sızlanma, biraz merak ve karmaşık duygularla yoğrulmuş başlıklarda oyun maceramızı çizgisel olmayan bir süreçte bulabilirsiniz.
Oyuna Başlamadan
Öncelikle oyunu en son ne zaman oynadığımı anımsatarak başlamak en doğrusu. Oyunun seviye sınırı 39 iken oyunda çokça vakit geçirmiş, seviye sınırının 49'a genişlediği Çemberlitaş vakitlerinde iki karakterimi 49 seviyeye getirdiğim vakitlerde de bırakmıştım. Daha grup bölgelerinin doğru dürüst yapılmadığı vakitlerden beri de oyunla bir alakam olmadığını, ara sıra Youtube üzerinden müziklerini dinlediğimi de itiraf etmeliyim. Arkadaşımda da durum aşağı yukarı aynıydı. Eski bir World of Warcraft oyuncusu ve asıl MMO'su Guild Wars 2 olan biri olarak MMO türünden uzakta olmamakla beraber bu bilgilerin de ileride hatırladığım/karşılaşılacak soru-n-ların özü olduğu için belirtiyorum. Uzun süredir camiadan uzak olduğumuz için de şikayet edilen konulardan (eşya kopyalama vb.) uzak olduğumuzu, forum ve videolardan anladığımız kadarıyla olayları öğrendiğimizi de ekleyeyim. Daha açılır açılmaz nostaljı ruzgarını saçlarımda hıssettım çunku oyunu tam ekrandan çıkaramama ve çözünürlüğe ölçeklenmeyen UI sağolsun. Çerçeve modunu hallettık de dığerı kaldı. Halen daha ara ara hata verıp kapanması da aslında çok uzaklaşmadığımı hatırlattı. Belkı fazla erken olacak ama bazı oyuncuların oyunun Unreal Engıne 5 gıbı yenı bır motorla grafıklerı güncellensın gıbı yorumlarını gordum ve en katılmadığım yorumlar bunlardı. MMO oyunların "GERÇEKÇI GRAFIK" gıbı takıntıları olmasına anlam veremıyorum. WoW gıbı MMO'ların kendılerıne has stıllerı olur ve devam ettırırler. Bu demek değıldır kı daha HD versıyonlara geçılemez ancak oyunu asset store çıkması bı garabete çevırmektense kendıne has stılıyle gelışmesını yeğlerım.
Oyuna Başlarken
Karaköy adlı sunucunun görece olarak daha yeni olmasından dolayı burada oynamaya karar verdik. Daha rahat oynayabileceğimizi düşündüğümüz için bir büyücü ve bir şifacı karakter açmaya karar verdik.
IKV'nin çıktığı vakitler dolayısıyla şimdi Oldschool RPG olarak adlandırdığımız oyunlardan etkilendiğini görmemek imkansız. Karakter penceresindeki savunma-zırh kısmından tutun da direnç kısmına kadar eski rpglerin kompleks özelliklerini hala taşıyor. Bu yüzden bir DPS ve bir Healer, Tank olmadan da bir şekilde ilerler diye düşündük.
1-39 Seviye
İşte ağzımıza geçmişin tadını çalan zamanlar. Oyundan en çok keyif aldığım vakitlerin hala buralar olduğunu söylesem yalan olmaz. Kıyamet sonrası keşfedilmeye gebe bir Eminönü ve ardında yatan hikayeler... Görevlerin metinlerini okuyarak oyunun tadını çıkarmaya çalıştık. Labirent görevlerini yaptığım ilk zamanı halen daha hatırlarım. Sunucunun da yeni olmasıyla etrafta bulunan yüksek seviyeli oyuncuların yardımıyla Phil, Dev Ana, Kara Kürk gibi görevleri de yapmamız mümkün oldu. Betadan sonra Çemberlitaş'a kadar devam eden bu halinin Arz-Lodos dövüşleri ve Er Meydanı gibi PvP odaklı oynanış dışında bir endgame diyebileceğimiz oyun sonu içeriğine sahip olmadığını hatırlamak biraz üzdü ancak oldukça hızlı bir şekilde bu seviyeleri aştık.
40-49 Seviye
Oyunun bu kısımlarında daha önce uzunca bir süre geçirmememe rağmen hala daha bu kısımların ağzımda bıraktığı kötü tat ile beraber maceramıza devam ettik. Yeraltı bölgesinin bozuk geometrisi yüzünden sürekli bir yerlere takılan karakterlerimiz, duvarların sadece var olduğuna inandığımız için görebildiğimiz ancak aslında katı olmamasından dolayı sürekli bir yerlerden üzerimize fırlayan yaratıklar (özellikle de Bombacılar) ve bunun üzerine Çemberlitaş ile gelen her yerin sadece anlamsız labirentler (dolayısıyla daha da anlamsız duvarlar) şeklinde dizayn edilmesi hala daha hoş değil. Bir kaç eksik görevimiz kalsa da bu kısımdan da sağ kurtulmayı başardık.
50-59 Seviye
Şu an bulunduğumuz nokta aslınca bu maceranın başı. Karakterlerimiz seviye 50 oldu, henüz 59. seviyeye ulaşamadık. Bu noktadan itibaren problemler büyümeye başladı. Metnin geri kalanında güncel sıkıntılarımızı görebilirsiniz. Yeni bir şey görmeyeceğiniz de kesin çünkü yıllardır aşağı yukarı aynı şikayetler dönüp duruyor.
Grup İçerikleri ve Oyuncu Sayısı
Giriş ekranındaki oyuncu kalabalıklığını baz alırsak, bu yazıyı yazdığım vakitlerde en çok oyuncunun Eminönü ve Karaköy sunucularında olduğunu söyleyebiliriz. Karaköy sunucusunda olduğumuz için de bu kısmı ona göre değerlendirebilirsiniz. Karşılaştığımız en büyük zorluk grup gerektiren görevler. Bunlar Dev Ana - Kara Kürkü içeren görevler olduğu gibi Junon ve Gaffar gibi Raid içerikleri. Bir şekilde kendini fullemiş oyuncuların yardımıyla 40 level altı Bossları kesmiş olsak bile Kadim Hidra ve Kenan gibi görevlerimiz duruyor. Zamanında Meran sunucusunda oynarken Cevriye için 3-4 grup gittiğimizi ve sırayla kestiğimizi hatırlıyorum. Karakter geliştirmenin tek yolu görevler değil, ancak hikayeyi takip etmek ve yapılabildiği takdirde ödül/xp almak için hala iyi olduğunu düşünüyorum. 39 sonrası içeriklerde gereken oyuncu sayısı, oyunun popülerliğinin devam ettiği takdirde bir problem olmazdı ancak çoğu oyuncunun kendi alt hesaplarını kastığı günümüzde tamamen ayak bağından ibaret hale gelmişler. Kişisel bir not olarak Çemberlitaş eklentisinin oyun dizaynı açısından oyunun orijinal dizaynına kıyasla bir düşüş yaşadığını düşünüyorum.
Yalnız takılmak isteyen oyuncuların da bir dereceye kadar özgür olabilmesi gerek ancak IKV'nin de bir MMO olduğunu göz ardı etmemek lazım. MMO'lara gelen yeni içerikler genelde önceki içerikleri eski kılar. Bu yüzden eşyaları tam 59 seviye karakterler Dev Ana gibi Boss'ları tek başlarına (biraz uğraşarak da olsa) kesebilmekte. Junon kesmeye gidecek yeni başlayan 6 kişi bulmaktansa hali hazırda kesen insanlardan yardım isteyip ilerlemek durumundayız çünkü maalesef 2 kişiyiz. O da denk gelecek de, bir şekil de olacak da...
Bilgi Birikimi & Ekipman ve Karaköy Bölgesi
49 seviyenin sınır olduğu vakitlerde aktif olarak oynayan oyuncular tabi ki yeni içerik istemekte haklılar, aynı 39 seviyenin sınır olduğu vakitler yeni içerik bekleyen zamanındaki ben gibi. Problem biraz da burada yatıyor çünkü bahsettiğim gibi yeni içerik demek düzgün yapılmadığında eski içerikleri eskitmekte. Sanırım bunun için Dev Ana ve Kara Kürk gibi Boss'lara üretim malzemesi koyarak bu duruma el atmaya karar vermişler ancak yeterli olduğunu düşünmüyorum. Daha iyi ekipmanlar için Karaköy'e gitmek istiyoruz ancak bu sefer de uzunca bir görev zincirini yapmamız lazım. Görevdir yapılır diyoruz ancak bu sefer de Raidler yapmamız lazım ancak oyuncu bulamadığımızdan yapamıyoruz, tek çare olarak yapan birilerinin taşıması lazım, o da oyun içi ücrete tabi oluyor genelde. Henüz Karaköy'ü kanlı canlı görmek nasip olmadı.
Bu sırada başka bir mevzu da ortaya çıktı. Seviyemiz yükseldi yükselmesine ama ekipmanlarımız seviyemize yetişemedi. Olduğumuz seviyenin oldukça altında güçlere sahibiz. İlerlememiz gereken yerlerdeki yaratıkları kesemeyip hızlıca ölüyoruz. Bu oyunun türünün MMO olduğunu tekrardan hatırlayarak her şeyi hızlıca elde edemeyeceğimizi, üretimin de oyunun bir parçası olduğunu hatırlıyoruz ancak üretimler de ulaşamadığımız içeriklerin arkasında. Yani ne eşya yapabiliyoruz ne ilerleyebiliyoruz. Zaten hızlıca kesemediğimiz yaratıklardan da henüz doğru düzgün drop düştüğünü hatırlamıyorum. Tam olarak duvara tosladığımızı söyleyebilirim.
Bu konuya benzer şekilde oyunun know-how yani bilgi birikimi de oldukça ilginç bir konumda. Latex [Suzan'ın Ricası] ve İpek [Her Şeyi Bilen Adam (I)] toplama görevlerinden örnek vereyim. Bu görevlere geldiğimizde nereden toplayacağımızı bulamadık. Araştırıyoruz ancak ne haklarında yazılmış bir yazı var ne de görevleri gösteren videolarda nereden düştükleri, yalnızca envanterlerinde eşya bulunurken görevi teslim etmelerini görüyoruz. Üretim yapmak için gereken malzemelerde de konu aşağı yukarı benzer. Oyunu uzun süredir oynayan insanlar neyi nereden temin edeceğini bilirken yeni başlamış/geri dönmüş oyuncular için bu durum problem yaratmakta ve oyunun belirli bir zümreden başka kimseyi kucak açmadığı bir durum ortaya çıkmakta. Uzun vadeli oynanan MMO'lar da skill ceiling yahut know-how olarak adlandırabileceğimiz bu durum sıkça karşılaşılabilen bir durum ve maalesef çözmesi de bir o kadar zor.
Bu yazıları kaleme alma sebebim yıllar sonra benim gibi vakti zamanında IKV oynamış bir arkadaşımla konuşurken nostaljiye yenik düşmemiz. Daha indirip oynasak mı derken oyunun boyutunun da küçük olmasıyla oyuna dalmamız bir oldu. İlk başlarda amacımız etrafta gezip müzikleri dinlemekti. Bu süreçte aklımda hep eskiden kalan anılarım ve karşımdaki IKV karşısında hissettiklerimi not etmek istedim. Biraz sızlanma, biraz merak ve karmaşık duygularla yoğrulmuş başlıklarda oyun maceramızı çizgisel olmayan bir süreçte bulabilirsiniz.
Oyuna Başlamadan
Öncelikle oyunu en son ne zaman oynadığımı anımsatarak başlamak en doğrusu. Oyunun seviye sınırı 39 iken oyunda çokça vakit geçirmiş, seviye sınırının 49'a genişlediği Çemberlitaş vakitlerinde iki karakterimi 49 seviyeye getirdiğim vakitlerde de bırakmıştım. Daha grup bölgelerinin doğru dürüst yapılmadığı vakitlerden beri de oyunla bir alakam olmadığını, ara sıra Youtube üzerinden müziklerini dinlediğimi de itiraf etmeliyim. Arkadaşımda da durum aşağı yukarı aynıydı. Eski bir World of Warcraft oyuncusu ve asıl MMO'su Guild Wars 2 olan biri olarak MMO türünden uzakta olmamakla beraber bu bilgilerin de ileride hatırladığım/karşılaşılacak soru-n-ların özü olduğu için belirtiyorum. Uzun süredir camiadan uzak olduğumuz için de şikayet edilen konulardan (eşya kopyalama vb.) uzak olduğumuzu, forum ve videolardan anladığımız kadarıyla olayları öğrendiğimizi de ekleyeyim. Daha açılır açılmaz nostaljı ruzgarını saçlarımda hıssettım çunku oyunu tam ekrandan çıkaramama ve çözünürlüğe ölçeklenmeyen UI sağolsun. Çerçeve modunu hallettık de dığerı kaldı. Halen daha ara ara hata verıp kapanması da aslında çok uzaklaşmadığımı hatırlattı. Belkı fazla erken olacak ama bazı oyuncuların oyunun Unreal Engıne 5 gıbı yenı bır motorla grafıklerı güncellensın gıbı yorumlarını gordum ve en katılmadığım yorumlar bunlardı. MMO oyunların "GERÇEKÇI GRAFIK" gıbı takıntıları olmasına anlam veremıyorum. WoW gıbı MMO'ların kendılerıne has stıllerı olur ve devam ettırırler. Bu demek değıldır kı daha HD versıyonlara geçılemez ancak oyunu asset store çıkması bı garabete çevırmektense kendıne has stılıyle gelışmesını yeğlerım.
Oyuna Başlarken
Karaköy adlı sunucunun görece olarak daha yeni olmasından dolayı burada oynamaya karar verdik. Daha rahat oynayabileceğimizi düşündüğümüz için bir büyücü ve bir şifacı karakter açmaya karar verdik.
IKV'nin çıktığı vakitler dolayısıyla şimdi Oldschool RPG olarak adlandırdığımız oyunlardan etkilendiğini görmemek imkansız. Karakter penceresindeki savunma-zırh kısmından tutun da direnç kısmına kadar eski rpglerin kompleks özelliklerini hala taşıyor. Bu yüzden bir DPS ve bir Healer, Tank olmadan da bir şekilde ilerler diye düşündük.
1-39 Seviye
İşte ağzımıza geçmişin tadını çalan zamanlar. Oyundan en çok keyif aldığım vakitlerin hala buralar olduğunu söylesem yalan olmaz. Kıyamet sonrası keşfedilmeye gebe bir Eminönü ve ardında yatan hikayeler... Görevlerin metinlerini okuyarak oyunun tadını çıkarmaya çalıştık. Labirent görevlerini yaptığım ilk zamanı halen daha hatırlarım. Sunucunun da yeni olmasıyla etrafta bulunan yüksek seviyeli oyuncuların yardımıyla Phil, Dev Ana, Kara Kürk gibi görevleri de yapmamız mümkün oldu. Betadan sonra Çemberlitaş'a kadar devam eden bu halinin Arz-Lodos dövüşleri ve Er Meydanı gibi PvP odaklı oynanış dışında bir endgame diyebileceğimiz oyun sonu içeriğine sahip olmadığını hatırlamak biraz üzdü ancak oldukça hızlı bir şekilde bu seviyeleri aştık.
40-49 Seviye
Oyunun bu kısımlarında daha önce uzunca bir süre geçirmememe rağmen hala daha bu kısımların ağzımda bıraktığı kötü tat ile beraber maceramıza devam ettik. Yeraltı bölgesinin bozuk geometrisi yüzünden sürekli bir yerlere takılan karakterlerimiz, duvarların sadece var olduğuna inandığımız için görebildiğimiz ancak aslında katı olmamasından dolayı sürekli bir yerlerden üzerimize fırlayan yaratıklar (özellikle de Bombacılar) ve bunun üzerine Çemberlitaş ile gelen her yerin sadece anlamsız labirentler (dolayısıyla daha da anlamsız duvarlar) şeklinde dizayn edilmesi hala daha hoş değil. Bir kaç eksik görevimiz kalsa da bu kısımdan da sağ kurtulmayı başardık.
50-59 Seviye
Şu an bulunduğumuz nokta aslınca bu maceranın başı. Karakterlerimiz seviye 50 oldu, henüz 59. seviyeye ulaşamadık. Bu noktadan itibaren problemler büyümeye başladı. Metnin geri kalanında güncel sıkıntılarımızı görebilirsiniz. Yeni bir şey görmeyeceğiniz de kesin çünkü yıllardır aşağı yukarı aynı şikayetler dönüp duruyor.
Grup İçerikleri ve Oyuncu Sayısı
Giriş ekranındaki oyuncu kalabalıklığını baz alırsak, bu yazıyı yazdığım vakitlerde en çok oyuncunun Eminönü ve Karaköy sunucularında olduğunu söyleyebiliriz. Karaköy sunucusunda olduğumuz için de bu kısmı ona göre değerlendirebilirsiniz. Karşılaştığımız en büyük zorluk grup gerektiren görevler. Bunlar Dev Ana - Kara Kürkü içeren görevler olduğu gibi Junon ve Gaffar gibi Raid içerikleri. Bir şekilde kendini fullemiş oyuncuların yardımıyla 40 level altı Bossları kesmiş olsak bile Kadim Hidra ve Kenan gibi görevlerimiz duruyor. Zamanında Meran sunucusunda oynarken Cevriye için 3-4 grup gittiğimizi ve sırayla kestiğimizi hatırlıyorum. Karakter geliştirmenin tek yolu görevler değil, ancak hikayeyi takip etmek ve yapılabildiği takdirde ödül/xp almak için hala iyi olduğunu düşünüyorum. 39 sonrası içeriklerde gereken oyuncu sayısı, oyunun popülerliğinin devam ettiği takdirde bir problem olmazdı ancak çoğu oyuncunun kendi alt hesaplarını kastığı günümüzde tamamen ayak bağından ibaret hale gelmişler. Kişisel bir not olarak Çemberlitaş eklentisinin oyun dizaynı açısından oyunun orijinal dizaynına kıyasla bir düşüş yaşadığını düşünüyorum.
Yalnız takılmak isteyen oyuncuların da bir dereceye kadar özgür olabilmesi gerek ancak IKV'nin de bir MMO olduğunu göz ardı etmemek lazım. MMO'lara gelen yeni içerikler genelde önceki içerikleri eski kılar. Bu yüzden eşyaları tam 59 seviye karakterler Dev Ana gibi Boss'ları tek başlarına (biraz uğraşarak da olsa) kesebilmekte. Junon kesmeye gidecek yeni başlayan 6 kişi bulmaktansa hali hazırda kesen insanlardan yardım isteyip ilerlemek durumundayız çünkü maalesef 2 kişiyiz. O da denk gelecek de, bir şekil de olacak da...
Bilgi Birikimi & Ekipman ve Karaköy Bölgesi
49 seviyenin sınır olduğu vakitlerde aktif olarak oynayan oyuncular tabi ki yeni içerik istemekte haklılar, aynı 39 seviyenin sınır olduğu vakitler yeni içerik bekleyen zamanındaki ben gibi. Problem biraz da burada yatıyor çünkü bahsettiğim gibi yeni içerik demek düzgün yapılmadığında eski içerikleri eskitmekte. Sanırım bunun için Dev Ana ve Kara Kürk gibi Boss'lara üretim malzemesi koyarak bu duruma el atmaya karar vermişler ancak yeterli olduğunu düşünmüyorum. Daha iyi ekipmanlar için Karaköy'e gitmek istiyoruz ancak bu sefer de uzunca bir görev zincirini yapmamız lazım. Görevdir yapılır diyoruz ancak bu sefer de Raidler yapmamız lazım ancak oyuncu bulamadığımızdan yapamıyoruz, tek çare olarak yapan birilerinin taşıması lazım, o da oyun içi ücrete tabi oluyor genelde. Henüz Karaköy'ü kanlı canlı görmek nasip olmadı.
Bu sırada başka bir mevzu da ortaya çıktı. Seviyemiz yükseldi yükselmesine ama ekipmanlarımız seviyemize yetişemedi. Olduğumuz seviyenin oldukça altında güçlere sahibiz. İlerlememiz gereken yerlerdeki yaratıkları kesemeyip hızlıca ölüyoruz. Bu oyunun türünün MMO olduğunu tekrardan hatırlayarak her şeyi hızlıca elde edemeyeceğimizi, üretimin de oyunun bir parçası olduğunu hatırlıyoruz ancak üretimler de ulaşamadığımız içeriklerin arkasında. Yani ne eşya yapabiliyoruz ne ilerleyebiliyoruz. Zaten hızlıca kesemediğimiz yaratıklardan da henüz doğru düzgün drop düştüğünü hatırlamıyorum. Tam olarak duvara tosladığımızı söyleyebilirim.
Bu konuya benzer şekilde oyunun know-how yani bilgi birikimi de oldukça ilginç bir konumda. Latex [Suzan'ın Ricası] ve İpek [Her Şeyi Bilen Adam (I)] toplama görevlerinden örnek vereyim. Bu görevlere geldiğimizde nereden toplayacağımızı bulamadık. Araştırıyoruz ancak ne haklarında yazılmış bir yazı var ne de görevleri gösteren videolarda nereden düştükleri, yalnızca envanterlerinde eşya bulunurken görevi teslim etmelerini görüyoruz. Üretim yapmak için gereken malzemelerde de konu aşağı yukarı benzer. Oyunu uzun süredir oynayan insanlar neyi nereden temin edeceğini bilirken yeni başlamış/geri dönmüş oyuncular için bu durum problem yaratmakta ve oyunun belirli bir zümreden başka kimseyi kucak açmadığı bir durum ortaya çıkmakta. Uzun vadeli oynanan MMO'lar da skill ceiling yahut know-how olarak adlandırabileceğimiz bu durum sıkça karşılaşılabilen bir durum ve maalesef çözmesi de bir o kadar zor.