Yıllar Sonra: İKV'ye Retrospektif Bir Bakış ve Günümüz

Tüm İKV oyuncularının ortak paylaşım alanı
Cevapla
Superashy
Acemi Savaşçı
Acemi Savaşçı
Mesajlar: 2
Kayıt: 10 Haz 2025 16:17
Sunucu: Karaköy

Yıllar Sonra: İKV'ye Retrospektif Bir Bakış ve Günümüz

Mesaj gönderen Superashy »

Merhaba kıyamet vurmuş İstanbul'un neferleri,

Bu yazıları kaleme alma sebebim yıllar sonra benim gibi vakti zamanında IKV oynamış bir arkadaşımla konuşurken nostaljiye yenik düşmemiz. Daha indirip oynasak mı derken oyunun boyutunun da küçük olmasıyla oyuna dalmamız bir oldu. İlk başlarda amacımız etrafta gezip müzikleri dinlemekti. Bu süreçte aklımda hep eskiden kalan anılarım ve karşımdaki IKV karşısında hissettiklerimi not etmek istedim. Biraz sızlanma, biraz merak ve karmaşık duygularla yoğrulmuş başlıklarda oyun maceramızı çizgisel olmayan bir süreçte bulabilirsiniz.

Oyuna Başlamadan

Öncelikle oyunu en son ne zaman oynadığımı anımsatarak başlamak en doğrusu. Oyunun seviye sınırı 39 iken oyunda çokça vakit geçirmiş, seviye sınırının 49'a genişlediği Çemberlitaş vakitlerinde iki karakterimi 49 seviyeye getirdiğim vakitlerde de bırakmıştım. Daha grup bölgelerinin doğru dürüst yapılmadığı vakitlerden beri de oyunla bir alakam olmadığını, ara sıra Youtube üzerinden müziklerini dinlediğimi de itiraf etmeliyim. Arkadaşımda da durum aşağı yukarı aynıydı. Eski bir World of Warcraft oyuncusu ve asıl MMO'su Guild Wars 2 olan biri olarak MMO türünden uzakta olmamakla beraber bu bilgilerin de ileride hatırladığım/karşılaşılacak soru-n-ların özü olduğu için belirtiyorum. Uzun süredir camiadan uzak olduğumuz için de şikayet edilen konulardan (eşya kopyalama vb.) uzak olduğumuzu, forum ve videolardan anladığımız kadarıyla olayları öğrendiğimizi de ekleyeyim. Daha açılır açılmaz nostaljı ruzgarını saçlarımda hıssettım çunku oyunu tam ekrandan çıkaramama ve çözünürlüğe ölçeklenmeyen UI sağolsun. Çerçeve modunu hallettık de dığerı kaldı. Halen daha ara ara hata verıp kapanması da aslında çok uzaklaşmadığımı hatırlattı. Belkı fazla erken olacak ama bazı oyuncuların oyunun Unreal Engıne 5 gıbı yenı bır motorla grafıklerı güncellensın gıbı yorumlarını gordum ve en katılmadığım yorumlar bunlardı. MMO oyunların "GERÇEKÇI GRAFIK" gıbı takıntıları olmasına anlam veremıyorum. WoW gıbı MMO'ların kendılerıne has stıllerı olur ve devam ettırırler. Bu demek değıldır kı daha HD versıyonlara geçılemez ancak oyunu asset store çıkması bı garabete çevırmektense kendıne has stılıyle gelışmesını yeğlerım.

Oyuna Başlarken

Karaköy adlı sunucunun görece olarak daha yeni olmasından dolayı burada oynamaya karar verdik. Daha rahat oynayabileceğimizi düşündüğümüz için bir büyücü ve bir şifacı karakter açmaya karar verdik.
IKV'nin çıktığı vakitler dolayısıyla şimdi Oldschool RPG olarak adlandırdığımız oyunlardan etkilendiğini görmemek imkansız. Karakter penceresindeki savunma-zırh kısmından tutun da direnç kısmına kadar eski rpglerin kompleks özelliklerini hala taşıyor. Bu yüzden bir DPS ve bir Healer, Tank olmadan da bir şekilde ilerler diye düşündük.

1-39 Seviye

İşte ağzımıza geçmişin tadını çalan zamanlar. Oyundan en çok keyif aldığım vakitlerin hala buralar olduğunu söylesem yalan olmaz. Kıyamet sonrası keşfedilmeye gebe bir Eminönü ve ardında yatan hikayeler... Görevlerin metinlerini okuyarak oyunun tadını çıkarmaya çalıştık. Labirent görevlerini yaptığım ilk zamanı halen daha hatırlarım. Sunucunun da yeni olmasıyla etrafta bulunan yüksek seviyeli oyuncuların yardımıyla Phil, Dev Ana, Kara Kürk gibi görevleri de yapmamız mümkün oldu. Betadan sonra Çemberlitaş'a kadar devam eden bu halinin Arz-Lodos dövüşleri ve Er Meydanı gibi PvP odaklı oynanış dışında bir endgame diyebileceğimiz oyun sonu içeriğine sahip olmadığını hatırlamak biraz üzdü ancak oldukça hızlı bir şekilde bu seviyeleri aştık.

40-49 Seviye

Oyunun bu kısımlarında daha önce uzunca bir süre geçirmememe rağmen hala daha bu kısımların ağzımda bıraktığı kötü tat ile beraber maceramıza devam ettik. Yeraltı bölgesinin bozuk geometrisi yüzünden sürekli bir yerlere takılan karakterlerimiz, duvarların sadece var olduğuna inandığımız için görebildiğimiz ancak aslında katı olmamasından dolayı sürekli bir yerlerden üzerimize fırlayan yaratıklar (özellikle de Bombacılar) ve bunun üzerine Çemberlitaş ile gelen her yerin sadece anlamsız labirentler (dolayısıyla daha da anlamsız duvarlar) şeklinde dizayn edilmesi hala daha hoş değil. Bir kaç eksik görevimiz kalsa da bu kısımdan da sağ kurtulmayı başardık.

50-59 Seviye

Şu an bulunduğumuz nokta aslınca bu maceranın başı. Karakterlerimiz seviye 50 oldu, henüz 59. seviyeye ulaşamadık. Bu noktadan itibaren problemler büyümeye başladı. Metnin geri kalanında güncel sıkıntılarımızı görebilirsiniz. Yeni bir şey görmeyeceğiniz de kesin çünkü yıllardır aşağı yukarı aynı şikayetler dönüp duruyor.

Grup İçerikleri ve Oyuncu Sayısı

Giriş ekranındaki oyuncu kalabalıklığını baz alırsak, bu yazıyı yazdığım vakitlerde en çok oyuncunun Eminönü ve Karaköy sunucularında olduğunu söyleyebiliriz. Karaköy sunucusunda olduğumuz için de bu kısmı ona göre değerlendirebilirsiniz. Karşılaştığımız en büyük zorluk grup gerektiren görevler. Bunlar Dev Ana - Kara Kürkü içeren görevler olduğu gibi Junon ve Gaffar gibi Raid içerikleri. Bir şekilde kendini fullemiş oyuncuların yardımıyla 40 level altı Bossları kesmiş olsak bile Kadim Hidra ve Kenan gibi görevlerimiz duruyor. Zamanında Meran sunucusunda oynarken Cevriye için 3-4 grup gittiğimizi ve sırayla kestiğimizi hatırlıyorum. Karakter geliştirmenin tek yolu görevler değil, ancak hikayeyi takip etmek ve yapılabildiği takdirde ödül/xp almak için hala iyi olduğunu düşünüyorum. 39 sonrası içeriklerde gereken oyuncu sayısı, oyunun popülerliğinin devam ettiği takdirde bir problem olmazdı ancak çoğu oyuncunun kendi alt hesaplarını kastığı günümüzde tamamen ayak bağından ibaret hale gelmişler. Kişisel bir not olarak Çemberlitaş eklentisinin oyun dizaynı açısından oyunun orijinal dizaynına kıyasla bir düşüş yaşadığını düşünüyorum.

Yalnız takılmak isteyen oyuncuların da bir dereceye kadar özgür olabilmesi gerek ancak IKV'nin de bir MMO olduğunu göz ardı etmemek lazım. MMO'lara gelen yeni içerikler genelde önceki içerikleri eski kılar. Bu yüzden eşyaları tam 59 seviye karakterler Dev Ana gibi Boss'ları tek başlarına (biraz uğraşarak da olsa) kesebilmekte. Junon kesmeye gidecek yeni başlayan 6 kişi bulmaktansa hali hazırda kesen insanlardan yardım isteyip ilerlemek durumundayız çünkü maalesef 2 kişiyiz. O da denk gelecek de, bir şekil de olacak da...

Bilgi Birikimi & Ekipman ve Karaköy Bölgesi

49 seviyenin sınır olduğu vakitlerde aktif olarak oynayan oyuncular tabi ki yeni içerik istemekte haklılar, aynı 39 seviyenin sınır olduğu vakitler yeni içerik bekleyen zamanındaki ben gibi. Problem biraz da burada yatıyor çünkü bahsettiğim gibi yeni içerik demek düzgün yapılmadığında eski içerikleri eskitmekte. Sanırım bunun için Dev Ana ve Kara Kürk gibi Boss'lara üretim malzemesi koyarak bu duruma el atmaya karar vermişler ancak yeterli olduğunu düşünmüyorum. Daha iyi ekipmanlar için Karaköy'e gitmek istiyoruz ancak bu sefer de uzunca bir görev zincirini yapmamız lazım. Görevdir yapılır diyoruz ancak bu sefer de Raidler yapmamız lazım ancak oyuncu bulamadığımızdan yapamıyoruz, tek çare olarak yapan birilerinin taşıması lazım, o da oyun içi ücrete tabi oluyor genelde. Henüz Karaköy'ü kanlı canlı görmek nasip olmadı.

Bu sırada başka bir mevzu da ortaya çıktı. Seviyemiz yükseldi yükselmesine ama ekipmanlarımız seviyemize yetişemedi. Olduğumuz seviyenin oldukça altında güçlere sahibiz. İlerlememiz gereken yerlerdeki yaratıkları kesemeyip hızlıca ölüyoruz. Bu oyunun türünün MMO olduğunu tekrardan hatırlayarak her şeyi hızlıca elde edemeyeceğimizi, üretimin de oyunun bir parçası olduğunu hatırlıyoruz ancak üretimler de ulaşamadığımız içeriklerin arkasında. Yani ne eşya yapabiliyoruz ne ilerleyebiliyoruz. Zaten hızlıca kesemediğimiz yaratıklardan da henüz doğru düzgün drop düştüğünü hatırlamıyorum. Tam olarak duvara tosladığımızı söyleyebilirim.

Bu konuya benzer şekilde oyunun know-how yani bilgi birikimi de oldukça ilginç bir konumda. Latex [Suzan'ın Ricası] ve İpek [Her Şeyi Bilen Adam (I)] toplama görevlerinden örnek vereyim. Bu görevlere geldiğimizde nereden toplayacağımızı bulamadık. Araştırıyoruz ancak ne haklarında yazılmış bir yazı var ne de görevleri gösteren videolarda nereden düştükleri, yalnızca envanterlerinde eşya bulunurken görevi teslim etmelerini görüyoruz. Üretim yapmak için gereken malzemelerde de konu aşağı yukarı benzer. Oyunu uzun süredir oynayan insanlar neyi nereden temin edeceğini bilirken yeni başlamış/geri dönmüş oyuncular için bu durum problem yaratmakta ve oyunun belirli bir zümreden başka kimseyi kucak açmadığı bir durum ortaya çıkmakta. Uzun vadeli oynanan MMO'lar da skill ceiling yahut know-how olarak adlandırabileceğimiz bu durum sıkça karşılaşılabilen bir durum ve maalesef çözmesi de bir o kadar zor.
Superashy
Acemi Savaşçı
Acemi Savaşçı
Mesajlar: 2
Kayıt: 10 Haz 2025 16:17
Sunucu: Karaköy

Re: Yıllar Sonra: İKV'ye Retrospektif Bir Bakış ve Günümüz

Mesaj gönderen Superashy »

Plus Abonelik ve Akçe Dükkanı Ürünleri

MMO'ların kabaca ıkı para kazanma (monetızation) yöntemı vardır. Bunların ılkı WoW ve FF14 gıbı aylık abonelıkle çalışanlar (ara sıra ek paket de satın alarak) yahut çoğu Asya MMO'su gıbı P2W yanı oyun ıçı dukkan aracılığıyla para ıle güçlenılen oyunlar. Malesef kı IKV, bu konuda arada kalmış bır melez.
15 yıl öncelerı bıle Plus abonelıgını sorguladığımı hatırlarım. 20. sevıye cıvarlarında Çemberlıtaş paketı almaya karar verdık ve oynayışımız bır anda değıştı. Evet 1/5 yerıne 1/3 fıyatlandırmalar yahut %50 xp gayet hoş QoL (Qualıty of Lıfe = Yaşam Kalıtesı) ozellıkler, ışlerı hızlandırıyor. Ancak anlamadığım bır mevzu var kı hala aynı: bölge kanalına konuşabılmek. Oyuncu sayısının bu denlı tartışmalı olduğu vakıtlerde bıle bolge kanalına ozgurce konusamamak ne buyuk dert! Gorevler ıcın yardım ısteyememek yahut soru soramamak bunların parçası çunku genelde kımse soyle kanalı mesafesınde yer almıyor. Bu ozellığın plus paketten kaldırılmasını ısterdım kı o da ne? Dükkanda genel sohbet kanallarına yazabılme ozellığı ayrı olarak da satılıyor ve surelı. Bır sure dukkanda gezındıkten sonra canım sıkıldı. Yardımcılar ve güçlendırıcılerı, sılah yukseltme nedır yahu? Pek çok satın alımın da hesap bazlı degıl de karakter bazlı olmasını oldukça saçma bulduğumu da eklemelıyım. Çoğu olmadan da bır şekılde oynanır dıyelım ama...
Lonca sıstemı olmadan oyun gerçekten ezıyet dostlar. Lonca lısansının karakter bazlı olması saçmalığını göz ardı edersek ışınlanabılmek yıllar evvel de ıstedığım bır sıstemdı çunku savaşçının deparı harıç doğru düzgün hız yeteneğı olmayan bır oyunda gorev ıcın gıt-gel yapmak o zamanlar da sıkıcıydı hala sıkıcı. Gorduğum herkes ışınlanıyor ve zaten normalı buymus gıbı davranıldığı ıcın gorevlerın doğası da değışmış. Meran bölgesıne labırentte dolanmak yerıne kolayca ışınlanabılmek hala daha garıp. Bu ışınlanma sıstemının oyun ıcı para gıbı bır yontemle eklenmesı daha sağlıklı olabılırdı ama zaten IKV'nın monetızaton problemının çıkışından berı var olduğunu düşünüyorum. Arcade makınelerde dövüş oyunu oynayanlar gıbı her tuşa basmışlar ve her fırsatta satın alım yapmanızı bekleyen mobıl oyun gıbı bır sıstem kurmuşlar.

Site

Dükkanla bağlantılı olarak eskıden en sevdığım aktıvıtelerden bırının IKV'nın sıtesınde gezmek olduğunu hatırladım. Oyun dünyası kısmından hıkayelerı okumak, oyunda gördüklerımızle bırleştırmek vb. şeyler benı oyunu bağlayan en önemlı etmenlerdı. Ancak sıtenın bellı kı uzun bır suredır doğru durust guncellenmedıgını gormek bıraz uzdu. Karaköy kısmının guncellenecek olması, sevıye sınırının hala 49 olduğunu yazması gıbı bıraz kurcalayınca sıtenın unutulduğunu görmek ne yalan soyleyeyım oyunun can çekışmekten ote olduğu fıkrını uyandırdı. Gerçı ben bıldım bılelı IKV bıtmıştır arkadaşlar. Her yıl sıkça tekrarlanırdı bu mevzu. Belkı zaten çıkışından problemlıydı ama konumuz bu değıl. Hem sureklı dukkandan alışverış yapan oyuncuları varken kımse oyunun fışını çekmek ıstemez, kımse kılını kıpırdatmak da ıstemez.

Kapanış

Şımdı dıyeceksınız kı bu yazıyı neden yazdın? Daha önce şıkayet edılmemış bır şey mı ettın? Bır şey mı değıştıreceksın?
Kısacası hayır. Zaten bu yazının amacı şıkayet etmek değıl. Geçmış deneyımlerımı gunumuzle bır potada erıterek oyun hakkında duşuncelerım ve duygularımı paylaşmak ıstedım. Zaten bu forum da bunun ıcın değıl mıydı? Amacım şıkayet etmek değıl çunku şıkayetlerın çözülmeyeceğını de bılıyorum. Değışım ısteyıp ıstemedığımı de bılmıyorum. Sadece keyıflı bır deneyım elde etmek ıstıyorum. Belkı 1 ay belkı daha çok güzel vakıt geçırmek ıstıyorum. Günümüzde hala oynanan, çoğumuzun güzel hatırlamak ıstedığı bırıcık IKV'nın geldığı noktada sadece karman çorman duygular ıçerısındeyım. Aklıma gelen şeyler olursa eklerım, belkı de eklemem.

Kitler - Büyücü
Karaköy
Kullanıcı avatarı
BLITZKRIEG
Şarapçı'nın Sırdaşı
Şarapçı'nın Sırdaşı
Mesajlar: 94
Kayıt: 26 Haz 2017 22:13
Sunucu: Eminönü
Klan: Lodos

Re: Yıllar Sonra: İKV'ye Retrospektif Bir Bakış ve Günümüz

Mesaj gönderen BLITZKRIEG »

Selamlar,

Yazının tamamını okudum. Birçok noktada hak verdim, bazı noktada ise fikir ayrılıklarına düştüğümü fark ettim.

Öncelikle böylesine etraflı bir değerlendirme -hele de böyle düzgün bir Türkçe ile, uzun zamandır görmediğim bir şeydi. Camiayı küçümsemek değil amacım. İnsanlar, fikirlerinin dikkate alınmamasına o kadar aşina olmuşlar ki, bir noktadan sonra yazmaktan vazgeçmişler diye düşünürdüm. Bu nedenle bu yazıyı görmek beni çok mutlu etti. Teşekkür ederim.

Oyunun raid bölgelerinin doğru kurgulanmadığı kanaatini ben de paylaşıyorum seninle. Öte yandan bunun alternatiflerinin de neler olabileceğini merak ediyorum. Uzun zamandır ben de kendi çapımda araştırmalar yapıyorum. Nitekim benim de kurguladığım bir oyun projem mevcut. Fakat bu raid sistemlerini oyuncuları birbirine mahkum etmeden yapmanın yolu yalnızca Knight Online'daki gibi, günlük etkinlikler ve random player distribution mekanikleri ile mümkün gibi geliyor. Ki dungeon sistemleri de oyucular tarafından tek başına tamamlanabilir hale geldiğinde insanların oyunda ilerleyebilmeye yönelik istekleri ve beklentileri artıyor.

Bu noktada IKV yalnızca monetization kısmında değil pace progress kısmında da sınıfta kalıyor. Diversity gibi kavramlara ise hiç girmiyorum bile çünkü oyundaki eşya sistemi insanları yalnızca tek bir sona götürüyor ve seçme şansı bırakmıyor. Bu nedenle oyunda, oyun parası elde etmeye yönelik doğru düzgün bir farm mekaniği dahi bulunmuyor. İnsanlar yalnızca raid ve boss kesimleri için emek harcıyor ve bununla da yetiniyor. Aslında bu MMORPG oyunlarda kaçınılması gereken bir durum. Nitekim online sürelerini düşürüyor ve açıkçası sürdürülebilir değil. Immersion düşüyor.

In-game-purchase olayı malesef IKV özelinde çalışmıyor. Ciddi ölçüde etkisi olan dükkan eşyaları var ancak, oyunda P2W desen değil F2W desen yine değil. Ciddi bir arada kalmışlık söz konusu.

Katılmadığım bir diğer husus oyunun yeni grafiklerle UE5 gibi motorlarda yeniden yapılması. Görsel anlamda iyileştirme ön planda tutulmadan, yalnızca mekanikleri hedef alan geliştirmeler yapılabilir. Çünkü oyunun gerçekten orijinal bir hikayesi var. Lore anlamında hakikaten tatmin edici. Fakat malesef oynanış mekanikleri inanılmaz sınırlı. Büyücü sınıfını bir spell-caster class kabul edersek, dps odaklı yalnızca 4 yeteneği olması, cc yeteneklerinin ise yalnızca 1 adet olması gerçekten yetersiz. Sadece sınıfların yetenek ağaçlarının baştan dizayn edildiği bir remake bile bu oyuna en az 10 yıl daha ömür biçecektir diye düşünüyorum.

Sonuç olarak yinelemem gerekir ki yazınız için teşekkür ederim. Umarım birçoğumuzun çocukluktan beri bağlı olduğu bu oyun, bu atmosfer bizden sonraki nesillere dahi güzel anlar yaşatır. Ancak görünen o ki, bu Türk Telekom eliyle olmayacak...
It is always darkest before the dawn.
Cevapla

“Genel Etkileşim” sayfasına dön